Toen ik over deze petitie las, dacht ik: Dit gaat over meer dan parkeren alleen. Dit gaat ook over politieke keuzes die grote gevolgen hebben voor bewoners en ondernemers.
De uitbreiding van het autoluwplusgebied en de invoering van de nul-emissiezone worden gebracht als logische stappen naar een schonere en leefbare stad. Op papier klinkt dat aantrekkelijk. Maar in de praktijk merk ik dat veel mensen zich niet gehoord voelen. Zij ervaren vooral de gevolgen.
Bewoners vertellen mij dat ze nu veel langer moeten zoeken naar een parkeerplek. Ondernemers maken zich zorgen over de bereikbaarheid van hun bedrijf. Leveranciers krijgen te maken met extra regels. Voor sommige mensen is de auto echter geen luxe, maar een noodzaak. Werk, zorg, gezin, het hangt er soms direct mee samen.
Wat mij zorgen baart, is dat deze maatregelen sterk vanuit een bepaalde visie zijn ingezet, zonder dat duidelijk is wat de totale impact is op de stad. De nadruk ligt op minder auto’s en minder uitstoot, maar er lijkt te weinig aandacht voor de praktische kant. Hoe pakt dit uit voor oudere bewoners? Voor kleine ondernemers? Voor mensen met een smalle beurs, die niet zomaar kunnen overstappen?
Ik ben voor een schone en leefbare stad. Maar dat vraagt om balans. Als je zulke ingrijpende stappen zet, moet je eerst goed in beeld hebben wat de gevolgen zijn. En als blijkt dat bewoners en ondernemers onevenredig worden geraakt, moet je bereid zijn bij te sturen.
Daarom begrijp en steun ik de oproep tot opschorting. Even pas op de plaats maken, meten wat het effect is en opnieuw in gesprek gaan. Dat lijkt mij geen vertraging, maar het toepassen van zorgvuldigheid.