Analyse van participatieverslag 'Ruimte in de binnenstad'

In mei 2024 zijn er door de Gemeente Delft inloopbijeenkomsten georganiseerd. Hierbij werd er een presentatie gegeven door een extern ingehuurde consultant die een ‘toolkit’ presenteerde over wat er mogelijk gedaan zou kunnen worden met de vrijkomende parkeerplaatsen als gevolg van de invoering van autoluw-plus.

Hier is het document te lezen:

Ruimte in de Binnenstad rapportage particpatie.pdf (613,9 KB)

Ik was ook bij één van deze bijeenkomsten aanwezig en ik heb dit verslag doorgelezen, geen pretje. Maar toch maar gedaan voor het algemeen belang.

Mijn eigen vraag die ik stelde zie ik overigens niet terugkomen in het verslag. Mijn vraag was:

Maakt de gemeente gebruik van S.M.A.R.T. doestellingen voor dit project? Uiteraard was toen al het antwoord nee. Want waarom zou je heldere doestellingen hanteren?

Wel interessant om de feedback van andere mensen te lezen in het document alleen kreeg ik toch weer de indruk dat de auteurs van dit document het een positieve draai proberen te geven om zo hun eigen stakeholders tevreden te stellen. De auteurs zijn overigens onbekend net zoals bij het Mobilitieitsprogramma 2040.

Citaten uit het document:

Het is natuurlijk opvallend hoe weinig serieus belangenverenigingen worden genomen en het is mijn inziens schokkend dat een gemeente gewoon zegt dat ze geen visie gaan ontwikkelen.

Helemaal aan het einde van het document zie je alle opmerkingen die mensen hebben gemaild of hebben uitgesproken tijdens de bijeenkomsten.

Ik heb het volgende aan Chat GPT gevraagd:

In bijgevoegd document zijn er op pagina 15 t/m 24 opmerkingen en vragen van burgers te lezen over het invoeren van autoluw. kun je voor me nagaan hoeveel opmerkingen postief zijn over de invoering van autoluw en hoeveel negatief en hoeveel neutraal?

De uitkomst:

Als je kijkt naar deze resultaten dan is het toch ongelofelijk dat ze gewoon doorgaan met het doorvoeren hiervan? Als lemmingen naar de afgrond.

Na afloop van de bijeenkomsten was er trouwens een ruimte waar je nog kon spreken met mensen van de gemeente maar dit was een zeer rommelige setting waarbij iedereen door elkaar stond en je geen idee had wie hier namens de gemeente stonden en wat hun rol was. Uiteraard kwam je hier achter na een gesprekje wat dat uit beleefdheid te lang duurde maar dan liep je eigenlijk weg met een gevoel van ontevredenheid.

De wethouder was ook aanwezig maar wist zichzelf goed op de achtergrond te houden tijdens de bijeenkomsten.

Deze geeltjes heb ik ze zien ophangen tijdens de bijeenkomst, mijn vraag zal hier ongetwijfeld ook tussen hebben gestaan en is inmiddels in de papierbak verdwenen en in het document ook niet meer terug te vinden. Het valt ook op dat ze slechts in het algemeen ingaan op alle vragen.

Ik had hierbij dus echt het gevoel van dat er sprake is van participatie omdat het moet, niet omdat ze echt geïnteresseerd zijn in wat burgers willen.