Het leek me goed om het programma van GroenLinks eens door te nemen om te begrijpen waarom ze zo graag parkeerplaatsen willen opheffen. Hier een paar citaten uit hun programma:
Er wordt best veel publiek beschikbare informatie bijgehouden wat betreft luchtkwaliteit. Je kan in de atlas van de leefomgeving zien dat het rond grote kruispunten en snelwegen niet zo best is. In steden kan het beter, maar de situatie lijkt mij niet schrijnend. Ik snap dat punt dus ook niet zo goed
Maar als je binnenstad loot is het erg vervelend om steeds opzij te moeten voor automobilisten die op zoek zijn naar een parkeerplaats. Als de auto’s langzamer rijden en geen voetgangers inhalen, zit je er op de fiets juist weer achter knel. Ik zelf vind de vergunning maar duur, dus ik parkeer bij het delftse hout. Daar parkeren scheelt mij ook een hoop frustratie met de auto het centrum in proberen te proppen.
Ik ben dus niet vies van minder parkeerplekken. Als er minder parkeerplekken zijn, is er minder verharding en dan kunnen de bomen langs de grachten eindelijk eens groter worden dan die ielige sprietjes die ze nu zijn. Als het even mee zit kan de schaduw van het bladerdek er dan voor zorgen dat het zomers niet zo bloedverziekend heet wordt op de Verwersdijk.