Beste Dennis, Het is inderdaad beleid/idee van GL, PvdA, STIP, D66, CU (en CDA). Zie hun huidige verkiezingsprogramma’s om de binnenstad autoluw te maken. Als het eenmaal besloten is in de raad dan voert de gemeente het uit. En dan kunnen de bewoners het niet meer stoppen, alleen nog maar sturen, zoals de specifieke inrichting. Dus ik denk dat de verwachting daarin niet helemaal overeen kwam.
Verder is mijn ervaring met auto’s in de binnenstad juist dat het allemaal erg krap is. Als ik loop, moet ik vaak opzij voor auto’s en als ik fiets moet ik erachter blijven of afstappen om ruimte te maken. Dus eigenlijk zijn auto’s iets aan de grote kant voor de smalle straten langs de grachten. Verder is vooral het doel om auto’s te weren in het autoluwplusgebied, dus dat er ook minder rijdende auto’s er zijn.
Wat ik heb begrepen qua groenvoorziening of andere voorzieningen, is dat eerst een aantal grachtenkades verstevigd moeten worden en ander ondergrondse werkzaamheden. En dat ze daarna daarmee aan de slag gaan. Hoe ik het voor me zie is dat op sommige plekken meer ruimte komt voor struiken/geïntegreerde plantenbakken, andere plekken bankjes, meer ruimte voor fietsparkeren, of terrasjes?
Hmm, als het 800 meter lopen is, dan hebben ze een verkeerde garage aangewezen gekregen. Want afstand tussen phoenix en zuidpoort garage is 600 meter en tussen phoenix en markt garage 800 meter en tussen zuidpoort en markt garage 700 meter. Dus in principe is er voor elke woning in het zuidelijk deel van de binnenstad binnen 400 meter een garage in theorie.
En om nog kort te antwoorden op jouw vragen richting Martijn 
Leefbaarheid is wat mij betreft dat je gemakkelijk bij voorzieningen zoals supermarkt kan komen, goede luchtkwaliteit (Delft heef een van de slechtste luchtkwaliteiten van NL), laag geluidsniveau, voldoende groen (bomen, struiken), zodat minder hittestress en meer verse lucht.
De toekomstige bewoner van de binnenstad zijn waarschijnlijk mensen met veel geld, want de woningen zijn erg duur. Dit zijn vaak mensen met of rijke ouders of al redelijk op leeftijd want lang kunnen sparen.
Om een semi-serieuze tip te geven: Word lid van de politieke partijen en ga in gesprek met de betreffende raadsleden die hierover gaan. Probeer hen met goede argumenten te overtuigen of jouw frustraties/bezorgdheden te uiten over de gang van zaken. De raadsleden gaan namelijk uiteindelijk over het beleid van de gemeente.
Verder heb ik groot deel van je berichten gelezen en ik snap je frustratie. Verder denk ik dat de garages wel nog beter benut kunnen worden. In de nacht zijn er ~1300 plekken vrij, zo-do zijn er overdag en savonds gemiddeld meer dan 600 plekken vrij. Alleen vrijdagavond en zaterdag overdag zijn de parkeergarages druk bezet. En met het beter benutten van de TU parkeergarages (die hebben op die momenten nog meer dan 1000 vrije plekken) kan er beter om gegaan worden met de parkeerdruk.
Tenslotte ben ik fan van maatwerk. Wat dacht je van het volgende: goedkope deelscootmobiels voor bewoners, die men (die slecht ter been zijn) kan gebruiken om van en naar de parkeergarage te komen? Ze krijgen dan een aantal vaste plekken langs de gracht, waar ze goed en makkelijk bevestigd kunnen worden (zodat ze niet de gracht in worden gegooid). Wat zou je van zo’n idee vinden als deeloplossing?